Waarom een roetfilter?

Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.

Werking van roetfilter

Roetdeeltjes worden tijdelijk opgeslagen in de roetfilter. Gemiddeld om de 600 km gebeurt een regeneratie omdat de filter verzadigd is. Tijdens de regeneratie worden de roetdeeltjes bij een hoge temperatuur verbrand. Hiervoor moet de temperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 550 °C. Om deze temperatuur te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter gespoten te worden. U kunt zich voorstellen dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstof verbruik. Regeneratie is dus de vernietiging van gestockeerde roetdeeltjes bij een extreem hoge temperatuur. Doorgaans vindt een regeneratie automatisch plaats tijdens een langere trip op de autosnelweg.

Nadelen van roetfilter

Het probleem bij korte afstanden is dubbel:

  • De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor de verbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjes groter wordt. Hierdoor zal de roetfilter sneller verzadigd geraken.
  • Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal de roetfilter die in de uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie te kunnen opstarten. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet.
    De garage kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. De levensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort.
  • Hoger brandstofverbruik. Het regeneratieproces kost aanzienlijk veel brandstof.

Conclusie:

De onderhoudskosten stijgen en de levensduur van de roetfilter worden verkort door het eenzijdig gebruik van een moderne dieselwagen door korte verplaatsingen.

Roetfilter (DPF) filter verwijderen. Wat kan Elemtento tuning voor u betekenen?

In de praktijk blijkt dat de roetfilters bij veel klanten stuk gaan of niet goed meer willen regenereren. De dealer biedt als enige oplossing, de roetfilter vervangen. Deze kosten liggen vaak tussen de Eur 900,- en Eur 1500,- excl montage. Wij als Elemento tuningbeschikken over de kennis en kwaliteit de roetfilter vakkundig te verwijderen. Deze wordt door ons uitgeschakeld in de ECU. Hierdoor heeft u geen last meer van storingen en of een verstopte filter.

Let op: Wanneer het roetfilter wordt verwijderd, dient deze ook softwarematig te worden uitgeschreven. Wanneer dit niet gedaan wordt zal de motor in het noodprogramma slaan.

Een Auto hoeft bij de APK keuring (roetmeting) geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot.

De voordelen van het verwijderen van de roetfilter:

  • Lager brandstofverbruik.
  • Geen onderhoudskosten.
  • Geen motorschade door het roetfilter.
  • Meer vermogen
  • Langere levensduur van de motor en turbo.